vrijdag, september 16, 2005

Lagekostenmaatschappijen

In augustus vervoerde de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair voor het eerst meer passagiers dan eeuwige rivaal British Airways. Low-cost is dus niet meer het marginale verschijnsel dat het vroeger was. Maar blijft dat zo? Vijf vragen voor David Henderson, de woordvoerder van de Association of European Airlines.

1Zijn de lagekostenmaatschappijen de traditionele luchtvaartmaatschappijen nu voorbijgevlogen?

?De lagekostensector groeit erg sterk, maar je moet het succes wel in het juiste perspectief zien. Het onderscheid tussen een traditioneel en low-cost is bijvoorbeeld allerminst duidelijk, dus je kunt niet zomaar zeggen dat de ene wint en de andere niet.? 2 2Toch is Ryanair nu groter geworden dan British Airways. Dat is toch een teken dat low-costvolwassen geworden is?

?Ryanair is nu inderdaad wel erg groot geworden. Maar Ryanair en EasyJet zijn de enige twee lagekostenmaatschappijen die met kop en schouders boven de andere uitsteken, de overige spelers zijn over het algemeen klein. Het is dus moeilijk te zeggen of de lagekostenmaatschappijen de traditionele carriers definitief voorbijgestoken zijn.? 3 3Klopt het dat traditionele maatschappijen meer langeafstandsvluchten aanbieden nu ze op korte routes moeten concurreren met lagekostenmaatschappijen?

?Van een duidelijke trend in die zin is naar mijn gevoel nog niet echt sprake. De traditionele maatschappijen hebben immers hun netwerk van Europese bestemmingen nodig om passagiers aan te voeren voor hun langeafstandsvluchten. En ik denk niet dat ze die korte routes zullen afschaffen omdat lagekostenmaatschappijen dezelfde routes aanbieden.? 4 4Het Duitse Lufthansa experimenteert met dure privé-vluchten. Zijn rijke passagiers een nieuwe goudmijn voor de grote maatschappijen?

?Elke maatschappij maakt dat zo?n beetje voor zichzelf uit. Van een echte trend is ? alweer ? niet echt sprake. Maar het is duidelijk dat in exclusieve diensten een markt zit, anders zou Lufthansa het niet uitproberen. En de andere maatschappijen volgen het experiment met argusogen.? 5 5Zullen de lagekostenmaatschappijen nog verder groeien?

?Dat is op dit moment moeilijk te voorspellen, omdat het van zoveel factoren afhangt.

Sommige maatschappijen zullen succes hebben, zoals Ryanair, maar andere weer niet. Bovendien hangt het er ook van af hoe de traditionele carriers de komende jaren zullen reageren op de concurrentie. Er is maar één ding zeker: de luchtvaart zal een erg dynamische sector blijven.?